Psoas- og lårstræk

Denne øvelse afslører, hvis dine hoftebøjere (særligt din M. psoas major, som forbinder toppen af lårbensknoglen med lændehvirvlerne), er stramme.

  1. Placér højre fod langt fremme på måtten, mens venstre fod og knæ er i gulvet. Hold venstre arm i gulvet, og støt højre hånd på højre lår. NB: De fleste vil allerede her mærke et intenst stræk på forsiden af venstre lår. Du kan sagtens blive i her i 5 ind- og udåndinger de første par gange. Når din krop vænner sig til strækket, kan du begynde at bygge videre på øvelsen. Hoftemuskulaturen har brug for god tid til at give sig, da der ofte gemmer sig rigtig mange spændinger her. Jo mere tålmodig du er, desto hurtigere vil din krop give slip på sine spændinger!
  2. Drej overkroppen mod højre, så du måske kan se din venstre fod i gulvet bag dig. Prøv at få benet til at ligge så lige som muligt. Lad evt. hofterne synke lidt dybere, så strækket bliver mere intenst.
  3. Hvis du føler dig klar til det, kan du prøve at bøje det højre ben, så foden nærmer sig dine hofter
  4. For at gøre strækket endnu mere intenst kan du nu tage fat i den bagerste fod – eller, hvis det ikke kan lade sig gøre – trække i foden med et bælte eller et stykke tøj. Nu vil du helt sikkert kunne mærke et stræk i dit venstre lår!

Når du har fundet den position, der giver dig et godt og overkommeligt stræk, kan du blive her i 3-5 dybe vejrtrækninger, før du langsomt kommer ud af strækket igen og gentager øvelsen på modsatte side.

HUSK: Det er MEGET vigtigt at holde hoftemuskulaturen smidig for at undgå ryg- og benproblemer. Hvad mange ikke tænker over, er, at fx lændesmerter ofte udspringer af stramme og usmidige hofter. Lænden, som naturligt svajer, kan nemlig blive trukket frem til et for voldsomt og dermed usundt lændesvaj af de stramme hoftebøjere. Læs mere om sammenhængen mellem lændesmerter og lukkede hofter her!

SANYO DIGITAL CAMERA  SANYO DIGITAL CAMERA  SANYO DIGITAL CAMERA   SANYO DIGITAL CAMERA

Comments

comments