Stående sidestræk, “Banan-stræk”

De stående sidestræk ser meget nemme ud, men de er meget mere kvævende, end man umiddelbart skulle tro! Din kernestyrke, balance og smidighed vil få et boost, selvom det bare ligner, at du står og strækker dig lidt. Hemmeligheden ligger i at holde overkroppen så lige, at du ville kunne lave det meste af øvelsen stående med ryggen op ad en væg, uden at slippe kontakten med tapetet. Rygsøjlen skal svaje så lidt som muligt, så sørg for at spænde godt op i mavemusklerne og trække navlen bagud. God fornøjelse!

1. Stil dig med fødderne i hoftebreddes afstand eller lidt til.

2. Læg al vægten på højre fod. Stræk armene op mod loftet og tag med venstre hånd fat om højre håndled.

3. Send hofterne ud mod højre, mens du strækker armene ud mod venstre, så du kommer til at ligne en banan. UNDGÅ AT SVAJE I RYGGEN! Spænd i stedet op i mave- og rygmusklerne, sug navlen ind og send lænden bagud, så rygsøjlen forbliver stærk og lige.

4. Løft nu venstre fod op fra gulvet. Når du bliver bedre til at holde balancen og aktivere de rigtige muskler, kan du begynde at løfte det venstre ben endnu højere op. Hold strækket/løftet i 3-5 rolige ind- og udåndinger, før du langsomt placerer den løftede fod på gulvet igen.

5. Nu, hvor begge fødder er i gulvet, kan du gøre strækket endnu dybere: send hofterne lidt længere ud mod højre og armene lidt længere ud mod venstre – stadig uden at svaje i ryggen. Begynd nu at dreje overkroppen, så brystet begynder at vende op mod loftet. Kig op mod loftet under højre overarm og hold så strækket i 3-5 ind- og udåndinger, før du langsomt og kontrolleret kommer tilbage til stående og slipper øvelsen igen.

Stå et øjeblik med armene ned langs siden og slap af, før du gentager øvelsen til den modsatte side. Nyd den nye længde, som er blevet skabt langs kroppens højre side, og glæd dig til at begge sider om lidt er i balance igen! :)

 

Comments

comments