Siddende foroverbøjning og sidestræk

FOROVERBØJNING

Sid med højre ben strakt lige frem og venstre ben bøjet, så venstre fod rører højre inderlår (eller skinneben!).  Læn først overkroppen lige frem over det højre ben. Tag fat om højre lår, skinneben eller fod, afhængigt af, hvor langt du kan bøje dig frem i dag.  Herved får du strukket muskulaturen på bagsiden af dit højre ben og hele vejen op langs bagsiden af rygsøjlen. Du vil måske opleve det største stræk under knæene og over lænden, men strækket vil altid være størst dér, hvor muskulaturen er strammest, og det er helt forskelligt fra menneske til menneske. Husk, at kroppen kan føles anderledes hver dag, så vær nænsom og mærk efter – gå til det punkt, hvor du kan mærke, at strækket tager fat, men ikke længere end kroppen kan netop i dag!

Sørg for at Rygsøjlen er så rank som muligt. Hvis rygsøjlen er lige, opnås et langt mere effektivt stræk, end hvis ryggen rundes, selvom man i så fald kan nå længere frem. Bliv i strækket i 10 langsomme åndedrag. For hver indånding kan du blødgøre strækket lidt og løfte rygsøjlen en anelse op fra benet, og for hver udånding kan du bevæge dig lidt dybere ind i strækket. Bevæg dig nænsomt og kærligt – øvelsen skal ikke være ubehagelig.

SANYO DIGITAL CAMERA  SANYO DIGITAL CAMERA  SANYO DIGITAL CAMERA

SIDESTRÆK

Løft nu overkroppen langt nok op til at kunne placere højre albue ved indersiden af højre knæ. Løft venstre arm op mod loftet og drej overkroppen, så skuldrene bliver placeret over hinanden.

Lad nu langsomt venstre arm arbejde sig hen over overkroppen, så venstre hånd nærmer sig højre fod. Igen, for hver indånding kan du blødgøre strækket lidt og løfte rygsøjlen en anelse op fra benet, og for hver udånding kan du bevæge dig lidt dybere ind i strækket. Denne øvelse er fantastisk til at strække musklerne langs siden af overkroppen, og selve rygsøjlen samt musklerne langs rygsøjlen får et dejligt lateralt stræk.

Sørg for at holde overkroppen drejet, så du hele tiden har skuldrene så vidt muligt på linje over hinanden – men når du har prøvet det, så lad dig endelig inspirere af din egen krops behov til at variere strækket. Måske virker det bedre for dig at læne dig lidt mod højre, lidt mod venstre, strække armen lidt mindre eller lidt mere etc. Lyt altid først og fremmest til din egen krop og hvad netop den har brug for. Husk blot at respektere din krops grænser!

SANYO DIGITAL CAMERA  SANYO DIGITAL CAMERA  SANYO DIGITAL CAMERA

Comments

comments